zpět na databázi lokalit

Rozdroże Izerskie

— detail lokality
Vytvořil/a
Míla Moudrá
Souřadnice
50° 51′ 48″ N, 15° 26′ 50″ E (50.863335 N, 15.447222 E) ― zobrazit na Mapy.cz / Google Mapách
Nadm. výška
777 m. n. m.
Popis
Lokalita se nachazi na Polske strane Jizerskych hor, lze se na ni dostat po silnici vedouci z Szklarske Poręby do Świeradów Zdrój. Pozorovaci stanoviste se nachazi cca 150m od silnice, vede k nemu pohodlna lesni cesta, po ktere se da vyjet i autem. Stanoviste je chraneno stromy, takze nerusi auta jezdici po hlavni silnici. \r\n
Přístupnost
Lokalita byla označena jako vhodné pozorovací stanoviště přístupné bez jakýchkoliv omezení

Průměrná kvalita oblohy

Počet pozorování
92
SQM průměr
21.28 (ø 92 měření)
Bortle průměr
3.6 (ø 87 odhadů)

Fotky

Měření z této lokality

Vybráním části grafu kurzorem lze graf přiblížit

Poslední pozorování

Datum a čas (UTC) Jas Pozorovatel 
10. 01. 2024 — 02:0021.08Martin Gembec
23. 03. 2022 — 23:0020.99Vladimír Dvořák
03. 03. 2022 — 01:0021.24Vladimír Dvořák
09. 10. 2021 — 01:3021.25Vladimír Dvořák
08. 10. 2021 — 20:4921.27Martin Mašek
10. 12. 2020 — 19:3021.29Vladimír Dvořák
12. 11. 2020 — 02:5121.28Vladimír Dvořák
26. 01. 2020 — 00:0021.54Vladimír Dvořák
21. 01. 2020 — 00:0021.25Vladimír Dvořák
20. 01. 2020 — 21:0021.15Vladimír Dvořák

Jas:ø hodnota v mag/arcsec²

Pozorování obsahuje: SQM-W měření SQM-L měření Bortle odhad průzračnost podrobný popis fotografie

Vložte komentář

MaG 23.01.2009 — 19:13 Pozorování z 23.01.2009

V okolí M81 a M82 jsem detekovl hvězdy 6 mag jako velmi snadné a 6,6 mag jako hraniční.

Jan Kondziolka 21.03.2009 — 23:35 Pozorování z 31.12.2008

Trosku blbe datum, ne?

Vladimir Dvorak 22.03.2009 — 12:05 Pozorování z 31.12.2008

Ne, to datum je OK, byl jsem tam skutecne na Silvestra :)

Vladimir Dvorak 22.03.2009 — 12:07 Pozorování z 31.12.2008

Jo uz to vidim - rok je blbe - ano.

Tharos 22.03.2009 — 13:39 Pozorování z 31.12.2008

Vidím v logu na serveru nějaký hádání klíče pro úpravu :). Bohužel já ho taky nezjistím, v db je samozřejmě jenom jeho md5 hash... Ale ten rok upravím.

Vladimir Dvorak 23.03.2009 — 23:20 Pozorování z 31.12.2008

Dik - jsem uz starej a sklerotickej :)

Tharos 01.04.2009 — 12:24 Pozorování z 01.04.2009

To jsou super hodnoty, noc to musela být skvělá, gratuluji! Měli jste teď na severu s počasím velkou kliku, mně na jihu ta tlaková výše úplně minula :(.

Vladimir Dvorak 01.04.2009 — 13:42 Pozorování z 01.04.2009

Noc byla nadherna. Pozoroval jsem s Honzou Spulakem, ktery snimal od 1:30SELC do 5:30 expozice po pul minute, takze bude video. Co se tyka pocasi, bylo jasno a bezvetri, coz pro Rozdroze schovany z jedny strany za velkym jizerskym hrebenem a z jihu za hradou Krkonos je dobry, ale ne idelani pocasi. Vlhkost byla nizka ale ne extremni. Pravdepodobne lepsi je mirnej vitr z jihu nebo z jiho-zapadu, ktery zde snizuje vlkost na u nas extremni hodnoty (muze byt az o 20-30% nizsi nez jinde). Je to podobnej efekt jako pouste na zavetrny strane vysokejch hor. Obloha ze subjektivniho hodnoceni byla nadherna, myslim si, ze jsem tu zazil za pul roku pouze 2 lepsi noci. Mel jsem pripravenej plan pozorovani ale ten po zapadu Mesice s tim jak jsem se postupne dostaval do transu letel do kose:) S Honzou jsme projizdeli s 25tkou spis znamy objekty a vychutnavali noc. Uvedena hodnota je maximalni serie za tu noc, jinak jak jsem psal v komentari se hodnoty drzely stabilne nad 21.41-21.42.

Tharos 01.04.2009 — 14:27 Pozorování z 01.04.2009

Tak to je fakt perfektní - na video se moc rád podívám, bude-li někde dostupné. Ten Měsíc při západu až do výšky -6° skutečně ještě ruší. Je to zrádné, protože třeba mnou používaný SkyMap pro ráno 1. dubna tvrdí, že úplná tma je od 2.05 do 4.52 SELČ, což není kvůli Měsíci tak úplně pravda.\r\n\r\nStrašně vám teď ty jasné noci na severu závidím (ale každopádně přeju!). Já jsem chtěl v pondělí pořádně otestovat nové ULko (made by Pavuk) a když jsem viděl, jak od severu přichází tlaková výše a vše rozpouští, neváhal jsem, sedl do auta a všechno naložil... no a pak nějak nic, protože se ten postup oblačnosti úplně zastavil a zataženo u nás bylo prakticky až do rána. Vydržel jsem sledovat snímky asi do čtyř, ale pak jsem to definitivně vzdal. A včera prakticky to samé... Tak snad pátek by mohl vyjít. Kéžby! :)\r\n\r\nNezkoušeli jste protisvit? Mám pocit, že je teď někde v Panně a velmi dobře situovaný.

Vladimir Dvorak 01.04.2009 — 14:46 Pozorování z 01.04.2009

Protisvit jsem nezkousel - netusil jsem kde ted je. Snazil hledat Zodialkalni most - bezvysledne - holt to chce mit hodnoty nad SQM 21.50. Jo zapomel jsem dodat, ze jak byl snih, tam mi prislo, ze je tam strasne svetla. Ze to snad ani neni mozny ze je tma, ale jak clovek zvedl hlavu a videl vylozene zarit Mlecnou drahu kolem Labute jak vzdalenej lustr s miliony svicek, mezi tim temny mlhoviny a hlavne vyraznej oblak ve Stitu, tak byl zpatky v noci. Fakt doporucuju prozit si takovou noc se zapadajicim mesicem. Mit pri ruce SQM a pozorovat jak se postupne nori z tmavnouciho pozadi jednotlivy detaily nocni oblohy. Pri prijezdu 21.20, nic moc - Mesic jeste nad obzorem, Mlecna draha nevyrazna. Mesic se dal nori k obzoru. Pak 21.30 - Mlecna draha stoupa a zvyraznuje se, zacina se objevovat LP mest pri obzoru, pred tim neviditelne. 21.40+ v MW se objevuji temny mlhoviny a to nadherny tmavsi mramorovani. Mam problemy s detekci hvezd v hledacku, nevnimam mraz a jsem v tranzu ....

Vladimir Dvorak 03.04.2009 — 14:56 Pozorování z 01.04.2009

http://astro.ms-free.net/bin/ladin/rozdroz.avi

Tharos 05.04.2009 — 20:21 Pozorování z 01.04.2009

Skvělé video! Přesně tohle chci taky jednou umět vyrábět... a mít na to foťák :). Tohle video je fakt skvělé doplnění toho měření, je toho na něm co se kvality lokality týče vidět opravdu hodně moc.

Vladimir Dvorak 05.04.2009 — 21:07 Pozorování z 01.04.2009

Ja to rikam Honzovi Spulakovi furt, ze ty jeho videa mi rikaj vic nez dokonaly fotografie furt tech samejch objektu vesmiru.

Vladimir Dvorak 06.04.2009 — 13:00 Pozorování z 01.04.2009

Jo vsimni si ty zare pod Mlecnou drahou - to je nejvetsi zdroj LP na Rozdroze - Jeleni Gora.

Tharos 06.04.2009 — 21:36 Pozorování z 01.04.2009

Jo, ta je tam dobře vidět. Právě jsem se i koukal do map, jakým směrem je to přesně natáčený - správně jsem odhadoval, že je to ve směru největšího LP. I Cassi mi kdysi říkal, že Jeleni Gora je tam nejvíc na potvoru...

Vladimir Dvorak 17.04.2009 — 10:58 Pozorování z 12.04.2009

lado malej detail - cas se tu zadava v UT, zadal jsi to v SELC.

Martin Gembec 22.04.2009 — 08:55 Pozorování z 21.04.2009

Dodám Tharosovi celooblohovku. Jinak expoziční časy v červené barvě byly 4x delší a v modré a zelené asi 2x delší než 4km jižně od Jablonce u Dalešic! Obecně i zde jsem měl delší expozice u obzoru než jindy výše nad ním, byla to tedy i podle délky expozic nejlepší noc, co tam fotím modifikovaně.

Tharos 22.04.2009 — 09:05 Pozorování z 21.04.2009

Vynikající popis - pak že jsou podobné podmínky na severu pouhým snem :), gratuluju! To jetošní jaro nás má opravdu rádo. Martine, super, že jsi tam byl - dokázal bys to alespoň zhruba srovnat s Weinsberger Waldem? Zajímalo by mě, jestli je srovnatelný Weinsberger Wald za relativně průměrných podmínek (myslím, že jste tenkrát měli nějaký opar a sopečný prach ve vzduchu) s Jizerkami (a v důsledku i se západními Čechami a Šumavou) za vynikajících podmínek. Sám teď pozoruji, že jenom atmosferické podmínky jsou skutečně schopny udělat rozdíl dvou Bortle stupňů.

Martin Gembec 22.04.2009 — 12:39 Pozorování z 21.04.2009

Ano to srovnání jsem si dělal. Světla u obzoru tam sahala výrazně níže a hlavně byla jakoby utnuta a bylo to vidět i vizuálně, že výše tam nic není, zde v Jizerkách mi ten přechod přišel více plynulý. Zenit se mi jevil hodně podobný, množství detailů Mléčné dráhy nemohu přesně posoudit, byla nízko, ale temné mlhoviny k Polárce byly téměř stejně výrazné. I přes docela dobrou výšku kolem Saturna apod. jsem neviděl zvířetníkový pás a to ani v náznaku, nevybavuji si ani protisvit. To znamená že ta mírná vlhkost to Rozdrože trochu zkazila ve smyslu průzračnosti k obzoru, ale asi ne moc, protože to by se zas nedal hezky fotit Štír. Zastávám názor že rozdíl mezi centrální Šumavou a WW je pouze ten, že WW má širší území bez výrazných zdrojů světla, tedy že tam můžeš přijet kdykoli a vždy to bude hodně slušné, zatímco na Šumavě pouze když je nadprůměrné počasí. Jinak je podle mně Šumava potom v těchto dnech na úrovni WW, ale to je pouze spekulace.

Martin Gembec 22.04.2009 — 12:42 Pozorování z 21.04.2009

edit: je zajímavé, a myslím, že sme se na tom snad i shodli, že pokud někde měl být protisvit, odhadovali jsme ho nalevo dolů od Spicy a jak vidím, asi tam byl. Připomínám, že jeho polohu jsme neznali.

Pavuk 22.04.2009 — 14:53 Pozorování z 21.04.2009

MHV 7.2 a Bortle 3 ? to nejako nejde dokopy ... podla originalnej Bortleho stupnice ;)

Vladimir Dvorak 22.04.2009 — 15:38 Pozorování z 21.04.2009

To MHV 7.2 jsem mel ja, Ales Majer 7.5 a to pouze v okoli v zenitu. Meli sme problem, ze nebyly pri ruce dostatecny srovnavaci mapy pro urceni MHV. Zkratka v tom velkym voze bylo daleko vic hvezd nez na moji mape. Ja s urcovanim Bortle stupne na Rozdroze mam problem, zodiakalni most je zde viditelny az od 40st nad obzorem - spodni partie jsou ve smeru V a Z postizeny LP. Proto jsem tam uvedl bortle 3. Okoli zenitu je vyborny, tuhle nevyvazenost si vysvetluju tim, ze v okoli 8-10Km je minimum svetelnych zdroju. V km kruhu neni zadny zdroj, lokolita lezi cca 0.5km nad okolim a kolem ni je jeste 200-300m vysoka hradba hor.

Tharos 22.04.2009 — 20:35 Pozorování z 21.04.2009

Ad úvahy nad WW - S tím se nedá než souhlasit. Věřím tomu, že čistá Bortle 2 obloha je ve WW častější, kdy na Šumavě je průměrem podle všech dosavadních hodnocení slušná Bortle 3. Ale mám tip, že se teď ta měření i podmínky na Zhůří opravdu zlepší, protože mi zpětně připadá, že ten sníh, který byl ještě před pár týdny široko daleko všude kolem, musel mít na kvalitu oblohy dost negativní a citelný vliv. Jsem zvědav, zda se můj předpoklad a mé přání, že teď hodnoty nad 21,6 nebudou výjimkou, vyplní :). Bylo by to super.\r\n\r\nAd protisvit - Tak to jste ho registrovali dobře :). Já jsem jej tu první noc s měřeními kolem 21,77 registroval bezpečně. Přilehlý pás byl ale z důvodu malé výšky nad obozem nevýrazný, až neviditelný. Noc poté byl ale zodik. pás ze začátku noci bez problému viditelný ve Lvu (při hodnotách kolem 21,7). Zastávám názor, že to bylo prostě dáno jen jeho výškou nad obzorem - v Panně se pak totiž zase ztrácel.\r\n\r\nAd Bortle 3 - Ano, při MHV 7,2+ už to je trochu konflikt :). Prostě nám většině tady pořád chybí zkušenost s Bortle 1 a přirozeně jsme opatrní... Ale až jednou těch měření a pozorování budeme mít opravdu hodně, napíšeme Bortlovi (JBortle@aol.com), co si o nich myslí :).

MaG 23.04.2009 — 06:12 Pozorování z 21.04.2009

Pošlu Tharosovi dvě celooblohovky. Jednu dlouhou expozici (7 minut na 1600 ISO taky jen tak někde nenafotím) a druhou, kde hvězdy na ní odpovídají přesně tomu, které byly vidět i okem.

Vladimir Dvorak 23.04.2009 — 11:03 Pozorování z 21.04.2009

Zjistil jsem, ze jsem vychazel z neuplnych map MHV. Na MHV mapce mam hvezdu 7.2mag ale v jeji blizkosti je jasna hvezda 6.4mag. Berte prosim tedy moje/nase odhady s rezervou. Pri nejblizsi prilezitosti tu MHV overim a opravim.

Martin Gembec 23.04.2009 — 14:16 Pozorování z 21.04.2009

Vláďo měl jsem s sebou nakreslenou tutéž mapku a já tam měl vyznačenu tu dvojici 6,4 a 7,2 ale! ta hvězda 7,2 na mapce mi v Guide vychází jako 7,1 tak nevím, kde to Cassi vzal. Navíc nevím, kterou hvězdu to Aleš viděl, že hlásil 7,5. Já viděl bezpečně asi 80% času 6,6 a 6,7 mag. Takže 6,8 vidím jako strop. Bohužel ani s brýlemi, byť asi ne ideálními se nad 7 mag nedostanu, byť se shodneme, že obloha na MHV 7+ určitě byla.

Vladimir Dvorak 23.04.2009 — 14:54 Pozorování z 21.04.2009

Tak ted uz vim jak vznikl ten muj omyl. Misto hvezdy 7.2 jsem videl 6.3mag. Primo a 100% casu. V blizkosti popisu te 6.3 byly 2 znacky hvezdy a ja je zamenil. Nezdalo se mi to... Takze u me nejslabsi s jistotou detekovana hvezda je 6.6 v Drakovi. O slabsi jsem se nepokousel.

Tharos 25.04.2009 — 09:58 Pozorování z 21.04.2009

Tak jsem připojil ty fotky od Martina. Doufám, že jsem moc nezkomolil popisky.

Vladimir Dvorak 29.04.2009 — 10:14 Pozorování z 28.04.2009

Pri dnesnim mereni jsme pozorovali (s Vicem) zajimavy jev. SQM-W obcas se snizily 0.05 MSA. Byl narazovy vitr, pri prichodu a sviceni celovokou jsem si vsiml mnozstvi prachovych nebo pylovych castic ve vzduchu. Je mozny aby pyl nebo prach osvetleny vzdalenym zdrojem nebo Mlecnou drahou (to me pripada jako hodne odvazne tvrzeni) zvysoval zdanlivy jas oblohy? Dalsi zajimavy postreh z dnesni noci jsou nizsi hodnoty SQM-L - 21.69, minule utery 21.75 v porovnani s opacnym trendem u SQM-W - 21.48 (v dobe mereni s SQM-L) s MW, minule utery to bylo cca 21.42 s MW. Obloha se mi potemela nezdala, spise naopak.

Jan Kondziolka 30.04.2009 — 19:59 Pozorování z 28.04.2009

Nechci spekulovat cim to bylo nebo ne, jen si rypnu - a presne to je vyhoda meho stupidniho pristupu k mereni. Aspon mam presne dane ze to merim vdzy jen v zenitu, vzdy jen Lkem a vic me nezajima. Neni to tak sofistikovene jako vase, ale mam to oprosteno od techletech nejistot, a pokud tam nejaka je, je nemenna, nebo minimalne

Jan Kondziolka 30.04.2009 — 20:01 Pozorování z 28.04.2009

A navic ma stale stejna metodika vylucuje ulozit mereni s poznamkou zapadajici srpek mesice, protoze merim poctive pri astronomicke noci. No ted se na me samozrejme vrhnete, ale neberte, ze jsem tim chtel rict, ze to mate spatne, jn jsem chtel vrhnout trochu dobreho svetla na muj pristup.

Jan Kondziolka 01.05.2009 — 23:36 Pozorování z 28.04.2009

Tak 0,05 je jak nic, u Lka to lita bezne v takovem intervalu... u Wecka by mozna nemelo, ale myslim, ze to ve srovnani s Lkem nema cenu resit...

Tharos 25.08.2009 — 10:00 Pozorování z 24.08.2009

A je, že já jsem nevyrazil... :) Ty dobré podmínky jsem z večera tušil. Super!

MaG 27.08.2009 — 21:10 Pozorování z 24.08.2009

Vizuálně to byl mnohem lepší zážitek, než co měřil SQM. Hodně objektů jsem viděl nejlépe za celé léto.

ladis 28.08.2009 — 23:49 Pozorování z 24.08.2009

Pekne, kluci. Ja pozoroval za Jicinem a podminky excelentni. Defacto kus od mesta (15km na JZ) jsem pozoroval ve sve 20ce Stephanuv kvintet (poprve v zivote).\r\n\r\nSkoda, ze jsem nevedel, ze razite do Polska, asi bych si vzal dovolenou a jel take.

Michal 29.08.2009 — 13:36 Pozorování z 24.08.2009

ladis: no fajn, a kde je tvoje mereni? :-)

Tharos 22.11.2009 — 23:06 Pozorování z 21.11.2009

Rozhodně nechci zpochybňovat žádné pozorování, ale pořád mi vrtá hlavou, jak je to s tou M 33. Osobně ji nemám problém vidět bočním pohledem od oblohy zhruba Bortle 4 (což odpovídá i Bortle popisu), nicméně přímým pohledem jsem ji neviděl ani na La Palmě pod MHV zhruba 7,4 pod prakticky referenční Bortle 2 oblohou. I to odpovídá popisu od Johna Bortleho, protože on její viditelnost přímým pohledem uvádí jen pod stupněm 1 a to ještě píše, že MŮŽE být viditelná.\r\n\r\nOsobně mám oči takové, že: myslím si, že nevidím zrovna špatně a i nějaké zkušenosti mám, ale přímým pohledem vidím tak o 2 magnitudy méně než bočním pohledem. Pro sebe pak tipuji, že abych viděl M 33 o celkové jasnosti 5,5 mag přímým pohledem, pak by MHV bočním pohledem musela být někde na úrovni >7,5 mag. Čemuž odpovídá i to, že jsem ji z La Palmy přímým pohledem neviděl a tak nějak vůbec jsem pořád kompatibilní s Bortle stupnicí.\r\n\r\nPtám se tedy - jste si její viditelností přímým pohledem opravdu jistí? Anebo vám funguje zrak jinak, než mně? Opravdu myslíme přímým pohledem to samé? Přímý pohled je pro mě přímý pohled - to, že objekt držím v úplně přesném středu zorného pole. Nepovažujete třeba za přímý pohled pohled odklonem například 2°? To by lecos vysvětlovalo, protože já už při odklonu 2° osobně vidím mnohem víc a třeba i M 33 v našich podmínkách. Jenomže takový pohled už ale rozhodně nepovažuji za přímý pohled.

Vladimir Dvorak 23.11.2009 — 12:57 Pozorování z 21.11.2009

Vzhledem k tvojim zkusenostem beru na vedomi a pri lepsi noci se na toto budu soustredit. V sobotu jsem ji primo videl cca 50 % casu. Dam vedet, jestli u toho trochu nesilham...

Cassi 24.11.2009 — 20:57 Pozorování z 21.11.2009

Taky jsem byl na tomto pozorovani :) Co se tyka me, tak jsem videl hvezdu 6.5mag (v Andromede) bocnim videnim cca 20-30% casu (pro me hranicni). M33 jsem videl bocnim videnim zhruba 50% casu. Bortle bych ohodnotil na 4.

Pavuk 06.04.2010 — 12:54 Pozorování z 22.04.2009

To je zaujimave, ze \"SQM-W ukazovalo ve stejny cas 21.47\". Myslim, ze by bolo dobre robit merania sucasne s SQM-W aj -L ,lebo udaje nie su porovnatelne.

Vladimir Dvorak 07.04.2010 — 13:21 Pozorování z 22.04.2009

Nazdar Pavle, SQM-W Severak ukazuje trochu mene nez ostatni Wcka co se me dostali do ruky. Napriklad Cassiho Wcko, co ma od tebe, vcera ukazovalo prumerne o 0.07 vice nez Severak, plus ma o trosicku vetsi rozptyl. Ale z5 k tve poznamce. Srovnavaci mereni delame, povetsinu roku ukazuje Vicovo SQM-L podobny hodnoty co Wcka, ale na jare se proste tohle L-ko zblazni (voni to delaj i ostatni kusy) a ukazuji nam tu o 0.2 vice . Racionalni vysvetleni k tomuhle jevu nemam, protoze i vememe v uvahu mereni v 60st a zprumerujeme je, porad to ukazuje vic. Uz to beru proste jako fakt - jarni paradox. Dneska snad budu mit po ruce vice L-ek tak to srovname....

Michal Bares 08.04.2010 — 09:15 Pozorování z 22.04.2009

Vlado a mate nekde ta mereni L-kem rozepsana? Aby byly videt 60° hodnoty v jednotlivych smerech?

Vladimir Dvorak 08.04.2010 — 12:51 Pozorování z 22.04.2009

Tenhle den bohuzel rozepsanej po svetovejch stranach nemame. Pisu si do ukolovniku tomu venovat priste vice pozornosti.

Martin Gembec 10.04.2010 — 15:33 Pozorování z 22.04.2009

Měřili jsme tentokrát jen zenit, ale v mém měření najdete celooblohovky, které leccos vypovídají..

MaG 18.04.2010 — 14:28 Pozorování z 18.04.2010

Hodnoty 21,71 jsme dosáhli v řadě asi 20 měření jen třikrát. Proto jsem zapsal ty stabilnější 21,67 ;)

MaG 16.08.2010 — 16:39 Pozorování z 16.08.2010

I ty potvoro, na Perseidy paty nevytáhne a když se nám nechce, tak se vydá na Rozdrože :-) Doma se mi taky zdálo celkem slušně, ale bouře byly blíž, tak jsem ani nepozoroval.

Martin Mašek 12.10.2010 — 11:14 Pozorování z 12.10.2010

Fakt super noc. Zatim moje druha nejlepsi noc, kterou jsem kdy v Jizerkach zazil. Teto muzu bez problemu pridelit Bortle 3! Carodejnice viditelna v triedru, konska hlava i ve 250mm dobsonu v UHC primym videnim. M33 viditelna vetsinu casu bocnim videlnim. Velice pekna podzimni noc!